Ahlan Wa Sahlan. Selamat Melayari Laman Blog Suara Keningau. Sebarang Maklumat sila hantarkan kepada: suarakeningau@gmail.com

Monday, February 28, 2011

Lagi Masyarakat Keningau Yang Teraniya

Laluan ke Kampung Lingkudau, Keningau
Tidak hairan kalau kita diceritakan bahawa masih terdapat kampung-kampung pedalaman di daerah kecil Sook yang masih belum menerima kemudahan bekalam elektrik dan air. Tapi sekiranya kedhaifan yang sama kita dengar wujudnya keadaan yang sama berlaku di sebuah kampung yang berada tidak jauh dari sebuah Pekan yang agak besar di Sabah nie. Pinggir bandar Keningau, wujud sebuah kampung yang boleh dikatagorikan sebagai dhaif dan mengecewakan mata memandang. Saya sempat berkunjung ke situ-kampung yang diberi nama Lingkudau- untuk melihat keadaan masyarakat sekeliling walaupun saya bukanlah YB atau apa-apa. Namun, suatu yang agak mengejutkan saya hampir kesemua masyarakat itu beragama Islam.

Sempat kamiberbual-bual dan bertanya kepada penduduk di situ tentang  asal penempatan mereka di Kampung tersebut. Hampir keseluruhan masyarakat di situ didatangkan daripada mangsa ribut Greg yang berlaku di daerah Keningau hujung tahun 90 an. Kami dimaklumkan bahawa penempatan tersebut adalam merupakan hasil projek Tun Ghafar Baba yang telah telah menyediakan kawasan tanpa geran yang sah dan memuatkan penempatan masyarakat disitu seperti sardin.
Kanak-kanak dari Kampung Lingkudau

Apabila ditanya tentang kehadiran YB yang bertanggungjawab di situ, mereka menyatakan setakat kehadiran mereka di situ, belum ada YB yang hadir untuk mendengar masalah-masalah yang mereka hadapi. Penduduk kampung tersebut sehingga kini belum pernah menikmati jalan berturap ke kawasan penempatan mereka. Kemudahan elektrik dan air juga masih belum dinikmati walaupun sabah adalah negeri yang mendapat peruntukan yang besar dari kejaraan pusat. terkesan kami apabila kami ditunjukkan kad pengenalan sah yang mereka miliki bagi menunjukkan bahawa mereka adalah warganegara yang sah dan layak menikmati kemudahan yang disediakan kepada warganegara yang lain.
Masyarakat Terpaksa Menggunakan
Air Telaga Yang Tercemar Untuk  Keperluan Harian

Satu lagi projek kejahatan yang dilakukan oleh kerajaan Barang Naik hari ini apabila masih terdapat masyarakat yang 'melukut ditepi gantang' yang menagih kasih dan simpati di dalam negera mereka sendiri. Ataupun mereka sendir adalah projek yang dicipta oleh kerajaan BN itu sendiri untuk meraih kuasa di bumi Kayu Manis ini....????

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...