Ahlan Wa Sahlan. Selamat Melayari Laman Blog Suara Keningau. Sebarang Maklumat sila hantarkan kepada: suarakeningau@gmail.com

Tuesday, June 14, 2011

AKP Mencipta Rekod Kemenangan Tiga Kali Berturut-turut

Parti Keadilan Dan Kesejahteraan(AKP), turki kini mencipta rekod negara itu apabila mencipta kemenangan dalam pilihanraya Turki dengan majoriti sebanyak 49.9 peratus berbanding 47 peratus pada tahun 2007 dan 37 peratus pada tahun 2002. Walaupun kemenangan itu masih belum mampu memeberikan kuasa kepada parti itu untuk menggbal perlembagaan yang ada sekarang, tetapi ia sudah cukup memberikan isyarat bahawa dunia hari ini sudah mula muak dan menolak kezaliman dan berhijrah kepada keadilan. Negara yang pernah suatu ketika dahulu dinodai dengan pemikiran dan tindakan sekularisme yang dahsyat kini sudah memperlihatkan perubahan yang positif apabila nilai-nilai Islam mula diterapkan dalam struktur pentadbiran negara. Perlembagaan yang ada sekaran telah disediakan oleh pihak tentera menjadi halangan kepada pelaksanaan Islam dalam negara itu.

Kemenangan Meresap di Malaysia

Cita-cita merealisasikan hasrat menubuhkan sebuah Negara Berkebajikan yang mendaulatkan Islam dan keadilannya tertegak di muka bumi malaysia ini, maka kemenangan majoriti yang membolehkan perlembagaan  negara digubal dan diatur selari dengan acuan Islam dan keadilan Islam hendaklah diusahakan. Majoriti kemenangan dua pertiga adalah suatu perkiraan yang menjadi indikator untuk melihat cita-cita ini dapat ditegakkan. Oleh yang demikian, kemenangan yang ditempa oleh AKP di Turki sewajar menjadi model untuk meresap masuk ke dalam negara ini. Pakatan Rakyat haruslah merakyatkan pakatan itu sendiri. melihat rakya dari sudut pandang yang berbeza dari pandangan musuh politiknya iaitu UMNO dan BN yang melihat rakyat sebagai aset untuk mencipta yang menggunungkan harta kekayaan tetapi rakyat jua sebagai liabiliti dalam menggalas amanah kepimpinan. kalau dah namanya Pakatan Rakyat, maka pemimpinnya juga harusnya berjiwa rakyat dan untuk rakyat.

Pemuda dan Kemenangan


Sememangnya tidak dapat dinafikan bahawa jasa dan pengaruh pemuda dalam mencipta kemenangan adalah suatu yang sangat penting yang tidak boleh diambil ringan. Kemenangan AK Parti pun dilihat dipengaruhi oleh golongan remaja dan pemuda. Kemenangan AKP disambut dengan sorakan dan nyanyian lagu khas AKP sebagai tanda kegembiraan atas anugerah kemenangan.  Kerajaan sebagai kuda tunggangan BN baru-baru ini juga menganjurkan himpunan Sejuta Belia (dipaksa dan dibayar) memperlihatkan bahawa belia adalah suatu aset yang berharga untuk mencipta kemenangan. Pemuda hari ini adalah golongan yang sentiasa terdedah dengan maklumat samada ada maklumat cetak atau elektronik. Mereka bukan kumpulan jumud informasi yang menyebabkan mereka buta berita dan isu semasa. Cuma pemuda hari ini perlu diberi peluang dan bimbingan untuk berjasa. Tak perlu digula-gulakan dengan pelbagai penyakit yang tambah memudaratkan pemimpin-pemimpin berjiwa kuasa dan harta yang ada pada hari ini. Pemuda pemimpin negara akan datang.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...